15% korting op de herencollectie * Bekijk de details
-15% op de herencollectie * Bekijk de details


Think Pink, al 16 jaar de steunpilaar voor lotgenoten
Oktober is borstkankermaand. Sinds enkele jaren is Bel&Bo vaste partner van Think Pink, de organisatie die zich dagelijks inzet voor lotgenoten. 1 op 9 vrouwen krijgt borstkanker in België. Omdat veel van onze collega’s vrouwen zijn en enkele onder hen hier al mee geconfronteerd werden, is dit een onderwerp dat ons nauw aan het hart ligt en een organisatie die we maar al te graag steunen.
Think Pink werd 16 jaar geleden opgestart door Heidi Vansevenant. Zij kreeg zelf in 2000 te horen dat ze schildklierkanker had. De tumor werd verwijderd, maar de uitzaaiingen in de lymfebanen bleven. Sindsdien is kanker niet meer weg te denken uit haar leven. “Ik kreeg intussen meerdere behandelingen, maar gelukkig kan ik vertellen dat de situatie de laatste jaren stabiel is en blijft”, vertelt Heidi.
“De rust in mijn hoofd kwam stilletjes terug tot ik in 2016 huidkanker kreeg. Ik herbeleefde alles opnieuw en de angst was er meer dan ooit. Gelukkig was ik er deze keer wel tijdig bij. Met een eenvoudige operatie kon de specialist de huidkankerplek volledig verwijderen en was nabehandeling niet nodig”, vertelt Heidi verder. Momenteel wordt ze nog jaarlijks opgevolgd voor beide kankers, een noodzakelijke opvolging. “Heb ik schrik voor het resultaat? M’n grote mond zegt ‘neen’ maar diep vanbinnen moet ik eerlijk bekennen dat ik elk jaar opnieuw ongerust ben.”
In 2007 had Heidi nood aan een uitdaging, en tegelijkertijd wou ze anderen met kanker helpen. Die twee noden koppelde ze aan elkaar en ze richtte een tijdelijke borstkankercampagne op, die later uitgroeide tot Think Pink. “Ik had snel een naam nodig die goed klonk voor zowel Nederlands- als Franstaligen. Het was een moeilijke opdracht, maar als je weet dat de kleur roze het internationale kleur is voor borstkanker, dan begrijp je misschien waarom ik de naam Think Pink koos.”
“Ik wil lotgenoten dag na dag de moed geven om door te gaan”
Intussen zijn we zoveel jaar later en namen een pak Europese organisaties de naam over. “Ik durf best bekennen dat ik daar trots op ben. Think Pink is sinds 2007 mijn job, mijn hobby en mijn passie”, zegt Heidi. “Ik weet misschien niet hoe het voelt om je borst(en) kwijt te zijn of je haar te verliezen, maar ik weet wel wat het is om je zo verdomd uitgeput te voelen. Ziek zijn is zwaar, en zelfs als je beter wordt blijven er vraagtekens in je hoofd. Toch is er een leven met en na de ziekte mogelijk. Voor mij heet dat leven Think Pink. Zo wil ik lotgenoten met borstkanker dag na dag de moed geven om door te gaan.”
Als partner verkoopt Bel&Bo telkens in oktober, de borstkankermaand, de roze Think Pink-lintjes. “Het lintje is overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Daar is het gebruikelijk een lint met een bepaald kleur te kiezen als symbool voor een actie of bewustmaking. In 1991 kreeg elke deelnemer van de New York City Run een roos lintje opgespeld om aandacht te vragen voor borstkanker, zo werd het geboren”, vertelt Heidi. “Na wat opzoekingswerk kwam ik online terecht bij een producent van linten en vond ik een partner die duizenden speldjes sponsorde. De allereerste lintjes knipte en maakte ik zelf. Al snel kwamen er een aantal vrijwilligers helpen en niet veel later hadden we er zoveel nodig, dat we de productie uit handen gaven.”
Een Think Pink-lintje kost twee euro en is het symbool om te tonen dat je de strijd tegen borstkanker steunt. De opbrengst ervan gaat naar de zorg- en nazorgprojecten voor lotgenoten. Het lintje is beschikbaar in alle Bel&Bo-winkels en op onze webshop, net als onze nachtgoedcollectie die we samen met lotgenoten ontwierpen.

